Przedszkole – propozycje zabaw i ćwiczeń

środa, 25.03.2020, 6:35 | Kategoria: Informacje dla rodziców- Przedszkole, Strona główna

Drodzy rodzice

W związku z zaistniałą sytuacją oraz zawieszeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych zachęcamy Was, abyście w najbliższym czasie wspierali swoje dzieci i korzystali z pomysłów, które Wam proponujemy.

Zachęcamy Państwa gorąco do różnego rodzaju zabaw i ćwiczeń, które przygotują dziecko do ćwiczenia rączki oraz umilą czas spędzony w domu.

Pozdrawiamy serdecznie

Wychowawczynie grup przedszkolnych

 

W tym tygodniu zapoznajemy dzieci z tematyką ochrony przyrody i wyrabiamy u nich postawę ekologiczną. Przedstawiamy propozycję różnorakich zabaw i zajęć z dzieckiem, aby mogło się wszechstronnie rozwijać, a przy tym dobrze bawić, zachęcamy do wspólnej zabawy z dzieckiem. Są to propozycje dla wszystkich dzieci.

Z dziećmi sześcioletnimi prosimy jeszcze poćwiczyć czytanie.

NA POCZĄTEK ZABAWY

Czyste powietrze – zastanawiamy się z dzieckiem co to jest powietrze, po co jest potrzebne, co go zanieczyszcza, co możemy zrobić aby było czyste.

Zabawy w dmuchanie: piórek, kawałków chusteczek higienicznych itp.

Zabawa słuchowa: nasłuchujemy przez uchylone okno lub gdy jesteśmy na polu co słychać? – rozróżniamy odgłosy przyrody.

Nasz ogródek – wysiewanie nasion – dzieci wysiewają kwiaty  lub warzywa w doniczkach lub pustych pojemnikach po śmietanie, jogurcie, lub  po mięsie. Doniczki umieszczają na parapecie. Podlewają i obserwują jak rosną.

Można także założyć hodowlę fasoli, cebuli na słoiku z wodą nakrytym gazą. Dziecko będzie podlewało i obserwowało wzrost i rozwój rośliny.

Segregujemy odpady – wspólne z dzieckiem segregujemy odpady do odpowiednich pojemników. W trakcie tej czynności zastanawiamy się dlaczego trzeba segregować śmieci, przeliczamy je dodajemy, odejmujemy, porównujemy wielkości. Zastanawiamy się jak można je przetworzyć. Wymyślamy ozdoby lub zabawki ze śmieci i próbujemy je wykonać.

Skojarzenia – zabawa dydaktyczna, kształtująca kompetencje językowe.

Rodzic podaje przymiotnik, dzieci mówią: jak… i dodają nazwę rzeczy, która im się z danym przymiotnikiem kojarzy, np. mokry jak deszcz, kwaśny jak cytryna, wysoki jak wieża, gruby jak słoń, ostry jak nóż, długi jak wąż, lekki jak piórko, słodki jak czekolada

Co wspólnego ma deszcz z cytryną? – zabawa badawcza, opisywanie cech cytryny –   pokazujemy dzieciom cytrynę i mówimy, że deszcz ma cechę wspólną z cytryną. Dzieci określają cechy cytryny i próbują określić, która z nich pasuje do deszczu. Kroimy cytrynę i wyciskamy z niej sok do kubeczka. Dzieci obserwują pierwszą wspólną cechę – obie rzeczy są mokre. Na koniec dzieci próbują odrobinę soku z cytryny, określają jej smak,  informujemy, ze deszcz może mieć, tak jak cytryna, odczyn kwaśny. Możemy opowiedzieć dzieciom o skutkach kwaśnych deszczy, ilustrując swoją wypowiedź zdjęciami z Internetu lub czasopism.

Przydatne informacje: Zwykły, czysty deszcz nie jest szkodliwy dla natury, ale zanieczyszczenia powietrza powodują, że deszcz robi się kwaśny i wówczas szkodzi przyrodzie. Opady niszczą warstwę znajdującą się na liściach. Bez tej warstwy woda bardzo szybko paruje z liści, w rezultacie czego rośliny zielone się wysuszają. Zaczynają chorować, a ich liście (igły) żółkną i opadają. Kwaśne deszcze mają również niekorzystny wpływ na gleby. Kwas wypłukuje z nich wapń. Pozbawione wapnia grunty stają się niezdatne do uprawy. Ziemia robi się jałowa. W takiej nieżyznej ziemi rośliny umierają. Również jeziora cierpią z powodu kwaśnych deszczy. Giną w nich rośliny i zwierzęta, zwłaszcza ryby, które potrzebują czystej wody (pstrągi i łososie).

W moim czystym świecie – rozmowa z dziećmi podsumowująca wiadomości o ekologii.

Doskonalenie umiejętności wypowiadania własnych sądów.  Opowiadają o tym, czym jest dla nich ekologia. Na koniec  kończą zdanie: W moim czystym świecie…

 

CZYTAMY WIERSZE

Jak dbać o Ziemię – wiersz Karoliny Gawlik

Chcesz o Ziemię dbać praktycznie?

Rób to więc ekologicznie.

Zawsze kran dokręcaj szczelnie,

Niech nie kapie to oszczędniej.

Gdy wychodzisz to gaś światło,

Zapamiętać bardzo łatwo.

Przestań jeździć samochodem,

Gdy chcesz zadbać o przyrodę.

I pamiętaj sortuj śmieci,

Bo to mogą nawet dzieci.

Metal, plastik, szkło i papier,

Niech dorosły też rozdziela

Do każdego kontenera.

Gdy ktoś zada ci pytanie,

Co mu głowę ciągle łamie:

„Jak o Ziemię dbać praktycznie?”

Powiedz wprost: EKOLOGICZNIE

Porozmawiajcie o czym mówi wiersz i nauczcie się go na pamięć.

Po co jest deszcz? – rozmowa zainspirowana treścią wiersza A. Frączek pt. „Deszcz”.

Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?, Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?, Czy wszyscy nie lubią deszczu?, Kto się cieszy z deszczu?

 

Deszcz

Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!

Z nieba znów jak z cebra leje!

Deszcz przemoczył w parku ławki,

Kosz na śmieci i huśtawki,

Zrosił nowy szyld w hotelu,

A pieczarce zmył kapelusz…

Chyba zaraz humor stracę!

Gdy poszedłem z psem na spacer,

Dopadł mnie paskudny katar,

A Burkowi zmokła łata!

A w dodatku nikt dokoła

Nie rozumie mej niedoli:

Ani morze parasoli,

Ani drzewa,

Ani krzaki…

Z gniazdek wyfrunęły ptaki –

W deszczu piórka sobie myją

I deszczówkę z kałuż piją.

Klon z radości się zieleni,

a dżdżownica wyszła z ziemi…

Chyba wszystkich ten deszcz cieszy!

Oczywiście oprócz pieszych…

Agnieszka Frączek

Źródło: A. Frączek, „Deszcz”,

[w:] „Dobre obyczaje, czyli z przyrodą za pan brat”, Wydawnictwo Arkady, Warszawa

2007, s. 52–53

 

PRACA PLASTYCZNA

Szczęśliwa Ziemia – wykonanie plakatu ilustrującego zdobytą wiedzę ekologiczną.

Dzieci na  kartonie rysują okrągły zarys Ziemi, a następnie wypełniają go rysunkami kojarzącymi się z tym, co dobre dla Ziemi, ekologiczne, przyjazne środowisku, dobre dla zwierząt i roślin. Mogą to być kosze do segregacji, kwiaty, znaki zakazu związane z przyrodą, rowery, wiatraki, serca, uśmiechnięci, szczęśliwi ludzie, oznaczenia z opakowań, które można przetworzyć, zielone listki, słońce, zwierzęta itp.  /karton, kredki lub farby/

Moja EKO-książka – wykonanie własnej książeczki o treści ekologicznej.

Każde dziecko otrzymuje dwie kartki A4, zgina je na pół, zszywa, projektuje okładkę książki i wymyśla jej treść, pisze samodzielnie lub prosi o pomoc wykonuje ilustracje. Na koniec każde dziecko może zaprezentować swoją książkę rodzinie.

 

SPRAWDŹ SIĘ

Turniej wiedzy ekologicznej

Pytania i polecenia do turnieju, może w nim brać udział cała rodzina.

– Wymyśl skojarzenie do słowa „drzewo”.

– Podaj nazwę przedmiotu, który potrafi unieść wiatr.

– Powiedz, jak można dbać o czystość na Ziemi.

– Powiedz, co każdy człowiek może zrobić dla dobra środowiska przyrodniczego.

– Czego roślina potrzebuje, aby zdrowo rosnąć?

– Co to znaczy „segregacja odpadów”?

– Czy wszystkie śmieci trzeba wyrzucać?

– Jak można przerobić kubeczek po jogurcie?

– Co zanieczyszcza powietrze?

– Co ma wspólnego cytryna i deszczówka?

– Czy można podlewać kwiaty sokiem z cytryny?

– Czy można papier i szkło wrzucać do jednego pojemnika na śmieci?

– Dlaczego drzewa są ważne?

– Czy powinno się pakować zakupy w jednorazowe torebki?

– Skąd wiemy, że otacza nas powietrze?

– Co jest w balonie, gdy go nadmuchamy?

– Czy powietrze można zabrudzić?

– Jak się nazywa człowiek, który dba o czyste środowisko?

– Jak oznaczone są opakowania, które można przetworzyć?

– Jak można powtórnie wykorzystać pudełko po butach?

– O czym trzeba pamiętać podczas mycia zębów?

– Co nie mogłoby latać bez powietrza?

– Dlaczego warto naprawiać zepsute rzeczy?

– Wymyśl hasło ze słowami „czyste środowisko”.

– Do jakiego pojemnika wyrzucamy słoik po dżemie?

 

Życzymy miłej zabawy